De vertragingen bij de oplevering van Boeing’s 787 Dreamliner, de grote
concurrent van de A350 van het Europese Airbus, zijn legio geweest.
Na acht jaar is het ultra efficiënte vliegtuig eindelijk echt productieklaar.
Toen Boeing in 2007 met de eerste assemblage-modellen begon bleken er nog
majeure problemen te zijn, die jaren hebben voortgesleept.
Komende zondag, op 25 september, volgt de eerste commcerciële oplevering aan
vliegmaatschappij Nippon Airways uit Japan. Dan begint ook een nieuwe
uitdaging, zo signaleert zakenkrant The
Wall Street Journal.
Door het uit de hand lopen van de test- en opstartfase heeft Boeing forse
kosten geboekt, die over een reeks van jaren terugverdiend moeten worden.
Tot nog toe kan Boeing per maand zo’n twee Dreamliners in elkaar zetten.
Maar eind 2013 moet de productiesnelheid zijn opgevoerd tot tien per maand.
Ofwel: elke drie dagen moeten er een nieuw supervliegtuig uit de fabrieken
rollen. Dat is een snelheid die nog nooit eerder is vertoond bij de
productie van vergelijkbare vliegtuigen, zo meldt The Wall Street Journal.
In recente financiële berichten heeft Boeing aangegeven dat de winstgevendheid
van het Dreamliner-project onder "significante druk" staat.
Analisten denken dat het jaren zal duren voor de Dreamliner profijt oplevert
voor het Amerikaanse concern.
Boeing zelf is optimistisch. "Is het een uitdaging. Ja. Denken we dat we
het kunnen? Ja", stelde financieel directeur James Bell afgelopen zomer
tijdens een perspresentatie.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl